Det føles slik for den som ikke er så veldig «Ny», når man
springer rundt på ulike kontorer for å finne en løsning på romfolk-saken.
Tilbake etter timer på skattekontoret sitter jeg her med den engelske utgaven
brosjyren «NEW IN NORWAY». Ser frem til å lese dette samlede verket fra Politiet, Tollvesenet, Utlendingsdirektoratet,
Skatteetaten, Helsedirektoratet, Direktoratet for forvaltning og IKT, Bufetat,
Forbruksrådet, NAV, Direktoratet for naturforvaltning, KS, International
network of Norway, Husbanken, Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap,
Arbeidstilsynet, Fellesforbundet, Utdanningsdirektoratet og Integrerings- og
mangfoldsdirektoratet. Brosjyren har også egen nettside www.nyinorge.no.
I tillegg sitter jeg her nå med ulike skjemaer;
Notification
to the tax office of a move abroad, Flyttemelding, Notification to the tax
office of a move to Norway from aborad, New/ amended or deletet postal address,
Søknad om skattekort for utenlandske borgere mv.
Noen
brosjyrer;
Foreign
nationals, Are you moving to Norway, Are you going to work in Norway and need a
tax deduction card? Information for foreign employees: About tax, tax
deduction cards and tax returns, Informasjon til utenlandske arbeidstakere:
Pendlerfradrag 2012, Informasjon til utanlandskearbeidstakere: Selvangivelsen
2012, Lønnsarbeid I hjemmet-enklere og billigere Et ordnet skatte- og
arbeidsforhold, MinID Ikke registrert med MinID?
Dette var informasjonen som Skattekontoret hadde av
brosjyrer til romfolk.
Årsaken til dette møtet med skatteetaten var en oppklaring
etter at NAV henviste oss til at vi først måtte få et D.NR. På hjemmesiden til
skatteetaten står det tydelig hvor vi skal henvende oss. Vel å merke etter vi
har manøvrert oss igjennom tre av sidene. Vi ville egentlig finne adressen.
Første del av møtet ble ved en skranke, men etter hvert ble
vi tildelt en saksbehandler. Vi fikk komme inn på et kontor og tatt opp ulike
problemstillinger. Vi har med en minoritet, vi har med en EU borger, vi har et
individ som ønsker å jobbe, et individ som ønsker å studere(starte på
grunnskolen), vi har et individ som ønsker å bosette seg i Norge for å jobbe. NAV har sagt at vi trenger D.NR for å registrere personen som
arbeidssøkende, D.NR for å opprette en konto i en bank, D.NR for å kunne få
utbetalt lønn inn på konto, D.NR for å betale skatt osv.
Etter en noe litt oppklarende samtale ble det tydelig at
selv for meg som nordmann var dette mer avansert enn det jeg i utgangspunktet
visste om dette D.NR. Vi fikk informasjon om at det fantes mange typer D.NR.
Noen brukte et D.NR fordi de hadde en eiendom i Norge, D.NR fordi de var her
midlertidige. NAV kunne også utstede D.NR. Hvorfor satt vi da her? Hvorfor
rekvirerte ikke NAV dette D.NR umiddelbart?
I prinsipp kan alle EU borgere reise inn i Norge å være her
i 3 mnd. De må kunne forsørge seg selv. Hvis man kontakter Politiet og
registrere seg der, kan man som arbeidssøker være i Norge i opptil 6 mnd.
"Noe
som skurrer her?
Ikke jobb, ingen inntekt, lov til å være her i 6 mnd.
Du har
lov til å jobbe i 3 mnd.
Men, derimot kan man registrere seg hos politiet og søke
innflytting til Norge. Hos politiet skal man visstnok få et registreringsbevis.
Men det gjenstår å se om dette tar ca. 4 uker slik som vi ble fortalt.
Ingenting skal være enkelt!
Nå blir det offentlige systemet prøvd fra en nordmann sitt ståsted
med universitetsutdannelse. Mye er uforståelig, selv for en som kan lese og
skrive. Hva med de som ikke kan lese, eller skrive?
Er Norge tilrettelagt slik at alle individer kan manøvrere
seg rundt?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar