Translate

søndag 26. mai 2013

Tilstedeværelse

Å løfte blikket opp fra gata er kanskje ikke unormalt for de fleste i dagens samfunn. Det å løfte blikket kan indikere stolthet, det å kaste et overblikk på situasjonen eller lett overse de faktiske forholdene. Denne bloggen ble startet for å drøvtygge eller dvele.

Corumination vil først være et sted der mitt møte med romfolk dokumenteres.

Mitt bekjentskap med romfolket i Tromsø startet sommeren 2012. En spontan reaksjon førte til at jeg fylte en bil med det jeg trodde de tilreisende trengte. Etter å ha fått skyss til Sandnessundbrua satt jeg alene igjen sammen med romfolket rundt et bål. De inviterte meg inn.

En internettgruppe på facebook førte til at mange mennesker samlet seg rundt romfolkets situasjon. Folk var opptatt av å stoppe de negative ytringene som kom etter at media publiserte artikler om romfolk. Noen initiativtakere inviterte til et arrangement i Oslo til støtte for romfolk. Dette følte jeg var riktig og dro til rådhusplassen . Her fikk jeg kontakt med Raisa «Raya» Bielenberg (Udovikova) og hennes familie. Min forundring var at Raya hadde jobbet med annerkjennelse av sigøynere i over 40 år, ennå er hun ikke helt i mål. Jeg lovte henne å jobbe med saken.

Etter å ha snakket med Bjønnulv Evenrud i Folk er folk, ble bloggen corumination startet.

Mye har skjedd siden sommeren 2012. Noe av dette blir fortløpende publisert på bloggen. Er det noe du eller dere lurer på, er det bare å ta kontakt.

Ha en fabelastisk uke! <3 PEACE  


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar